Cca Logo 220px
Xristougeniatikes Agores Doron 1712

Τι πρέπει να προσέξετε κατά τις Χριστουγεννιάτικες αγορές δώρων.

Χρήσιμες συμβουλές

Κατά τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο ο οικογενειακός προϋπολογισμός είναι αισθητά αυξημένος. Λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, καλό είναι να είμαστε όσο το δυνατό πιο προσεκτικοί στις αγορές μας.

Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών για την καλύτερη ενημέρωση και προετοιμασία των καταναλωτών, αλλά και για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η αγορά κατά τη διάρκεια της περιόδου των Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, συστήνει στους καταναλωτές τα ακόλουθα:

  1. Διενεργείτε έρευνα αγοράς εντοπίζοντας τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε τη πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν κατά τη διάρκεια της περιόδου των Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 45 του Ν.112(Ι)/2021, εάν μια επιχείρηση επιθυμεί να προχωρήσει σε μείωση της τιμής σε οποιαδήποτε προϊόντα, η μείωση αυτή θα πρέπει να επιβληθεί στη χαμηλότερη τιμή πώλησης στην οποία πουλιόταν το ίδιο κατά ποιότητα ή ποσότητα προϊόν εντός περιόδου τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Σημειώνεται ότι σε προϊόντα που παρουσιάζονταν σε μειωμένη τιμή (-%) κατά την περίοδο του Black Friday και Cyber Monday, μεταξύ περιόδου (1 Νοεμβρίου -1 Δεκεμβρίου 2024) και στα οποία επανήλθε η προγενέστερη τιμή χωρίς την έκπτωση, επιβάλλεται σύμφωνα με τον πιο πάνω νόμο, ως η νέα έκπτωση επιβληθεί στην χαμηλότερη τιμή πώλησης που ίσχυε, δηλαδή στην μειωμένη τιμή με έκπτωση που ίσχυε επί Βlack Friday. Επί του παρόντος καλούμε όλες τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου να συμμορφώνονται με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ώστε να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των καταναλωτών.
  2. Ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβείτε σε οποιαδήποτε αγορά. Να θυμάστε ότι για αγορές από το κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική της κάθε επιχείρησης αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές προϊόντων. Επειδή κατά τις εορτές των Χριστουγέννων, συνηθίζεται να αγοράζουμε και δώρα που θα δώσουμε στα αγαπημένα μας πρόσωπα, είναι πολύ πιθανό αυτά τα δώρα να χρειαστεί να επιστραφούν στο κατάστημα για ανταλλαγή ή ακόμα και για επιστροφή χρημάτων. Πριν αγοράσετε κάποιο δώρο, να βεβαιώνεστε για την πολιτική του καταστήματος και να ζητάτε την κάρτα επιστροφής ή ανταλλαγής δώρου. Μην αρκεστείτε σε προφορικές διαβεβαιώσεις. Όσο αφορά την κάρτα ανταλλαγής, θα πρέπει να προσέξετε τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται σε αυτή. Πιθανό να υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί μέχρι πότε θα πρέπει να γίνει η ανταλλαγή, ως προς τις ημέρες ή ακόμα και τις ώρες που το κατάστημα δέχεται την ανταλλαγή.
  3. Τα παιχνίδια συγκαταλέγονται ανάμεσα στις συνηθισμένες αγορές μας κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Γι’ αυτό, θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στα πιο κάτω:

    α) Να επιλέξετε το παιχνίδι που είναι κατάλληλο για την ηλικία, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες του παιδιού.
    β) Όλα τα παιχνίδια για παιδιά, πρέπει να φέρουν σήμανση που να αναφέρεται στην ηλικία των παιδιών για την οποία κατασκευάστηκε το παιχνίδι, κάτι που αποτελεί νομική υποχρέωση του κατασκευαστή.
    γ) Τα παιχνίδια θα πρέπει επίσης να φέρουν τη σήμανση CE. Η σήμανση CE είναι υποχρεωτική και αποτελεί μια υπεύθυνη δήλωση του κατασκευαστή ότι το παιχνίδι κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφάλειας που ίσχυαν κατά τη χρονική περίοδο της κατασκευής του.
    δ) Οι οδηγίες για την ασφαλή χρήση των παιχνιδιών θα πρέπει να διατυπώνονται και στην ελληνική γλώσσα. Μην ξεχνάτε ότι οι οδηγίες αυτές είναι μεγάλης σημασίας γιατί έχει να κάνει με την ασφάλεια και ίσως τη ζωή του παιδιού. ΜΗΝ τις αγνοείτε και πάντοτε να τους δίνετε ιδιαίτερη προσοχή.
    ε) Επίσης να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή και στις οδηγίες συναρμολόγησης του παιχνιδιού, όταν το παιχνίδι αγοράζεται αποσυναρμολογημένο και θα χρειαστεί να το συναρμολογήσετε εσείς ή τα παιδιά. Οι οδηγίες συναρμολόγησης πρέπει να είναι και αυτές διατυπωμένες και στα ελληνικά.

    Υπενθυμίζεται ότι στις 20 Φεβρουαρίου 2024, η Toy Industries of Europe (TIE), δημοσίευσε τα αποτελέσματα έρευνας (mystery shopping) που πραγματοποίησε σε σχέση με την κινέζικη πλατφόρμα πώλησης καταναλωτικών προϊόντων TEMU, τα αποτελέσματα της οποίας κατέδειξαν ότι 18 από τα 19 παιχνίδια που αγοράστηκαν μέσω της συγκεκριμένης ηλεκτρονικής σελίδας αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια των παιδιών, αφού παραβίαζαν τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την ασφάλεια παιχνιδιών.
  4. Συστήνεται όπως συμβουλεύεστε το Safety Gate RAPEX, το οποίο αποτελεί το σύστημα ταχείας ανταλλαγής πληροφοριών για επικίνδυνα καταναλωτικά προϊόντα, που διακινούνται εντός της ΕΕ, πριν την πραγματοποίηση οποιασδήποτε αγοράς.

    Επιπρόσθετα σας καλούμε να επιδείξετε ιδιαίτερη προσοχή στα ακόλουθα σημεία:

    α) Πάντοτε να λαμβάνετε την απόδειξης πληρωμής και να την έλεγχετε πριν την απομάκρυνση από το ταμείο. Με τον έλεγχο αυτό θα βεβαιωθειτε αν όντως η έκπτωση περιλήφθηκε στην τελική τιμή του προϊόντος.
    β) Για αγορές μέσω διαδικτύου ή και εκτός εμπορικού καταστήματος, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μέχρι και 14 ημέρες μετά την παραλαβή του προϊόντος, αφότου 4 ενημερώσουν γραπτώς την επιχείρηση για την πρόθεση τους ως υπαναχωρήσουν. Προσοχή! Σε περίπτωση που η αγορά πραγματοποιηθεί από ηλεκτρονική πλατφόρμα εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται σε Τρίτες Χώρες, το πιο πάνω δικαίωμα ενδεχομένως να μην εφαρμόζεται.
    γ) Αποφεύγετε την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες, π.χ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας (email, διεύθυνση, τηλέφωνο επικοινωνίας), ή και διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger κ.λ.π.
    δ) Να αξιολογείτε την αξιοπιστία και της ποιότητα εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή πριν την οποιαδήποτε αγορά.

Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, οι καταναλωτές θα πρέπει να επικοινωνούν με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών στο 22516112 και στο info@katanalotis.org.cy ή την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, στο 1429.

Γίνε Μέλος

Μόνο η ενεργή συμμετοχή σας, μας δίνει τη δυνατότητα να επηρεάσουμε θετικά τις εξελίξεις και να ενισχύσουμε τη φωνή σας.
Εγγραφείτε Μέλος

Υποβολή παραπόνου

Η υποβολή του παραπόνου σας θα πρέπει να αφορά παράβαση των νομοθεσιών για τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Υποβολή παραπόνου

Κάνε εισφορά

Ενισχύστε μας για να σας στηρίξουμε! Ο ΚΣΚ προασπίζεται των βασικών δικαιωμάτων των καταναλωτών στην Κύπρο.
Κάνε εισφορά