Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων. Όμως, ο μήνας Ιούλιος είναι ο μήνας μέσα στον οποίο προσφέρουν εκπτώσεις τα περισσότερα καταστήματα.
Είναι γεγονός ότι το αυξανόμενο κόστος ζωής αναγκάζει τους καταναλωτές να προσαρμόσουν την καταναλωτική τους συμπεριφορά, περιορίζοντας τα επουσιώδη έξοδα τους, μειώνοντας τις παρορμητικές αγορές και προγραμματίζοντας τις αγοραστικές τους αποφάσεις σε μια προσπάθεια καλύτερης διαχείρισης του διαθέσιμου εισοδήματος τους.
Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, για την καλύτερη ενημέρωση και προετοιμασία των καταναλωτών, αλλά και για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η αγορά κατά την περίοδο αυτή, καλεί τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τις πιο κάτω συμβουλές:
- Διενεργήστε έρευνα αγοράς από τώρα και καθορίστε τον προϋπολογισμό σας από πριν. Εντοπίστε τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν. Σκοπός είναι να αγοράσετε εκείνα τα προϊόντα που τον υπόλοιπο χρόνο δεν προσφέρονται σε εκπτώσεις.
- Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που σας ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις σας. Ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, θα πρέπει να δίνεται και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων και συγκεκριμένα:
(α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών,
(β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων. Στόχος είναι οι καταναλωτές να μη βιώνουν αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής, καθώς και καθυστερήσεις στην παραλαβή.
- Αναζητήστε κριτικές (reviews) για το προϊόν. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσετε εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που σας ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του από άλλους προμηθευτές.
- Στα προϊόντα με έκπτωση, θα πρέπει να αναγράφεται τόσο η προγενέστερη τιμή του προϊόντος όσο και η τρέχουσα τιμή πώλησης, ως έχει διαμορφωθεί με την έκπτωση που προσφέρεται. Ως προγενέστερη τιμή θεωρείται η χαμηλότερη τιμή πώλησης στην οποία πωλείτο το ίδιο κατά ποιότητα ή ποσότητα προϊόν εντός περιόδου τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
- Προσοχή στις πλασματικές εκπτώσεις (πχ. έκπτωση άνω του 90%). Δυνατό να συνιστούν μορφή παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού.
- Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στο καρτελάκι τιμής. Παλαιότερες καταγγελίες καταναλωτών ανέφεραν ότι στο καρτελάκι που έφεραν τα προϊόντα που αγόρασαν με έκπτωση, πάνω στην αρχική τιμή είχε κολληθεί αυτοκόλλητο, με την ίδια ή με μεγαλύτερη τιμή.
- Αν η έκπτωση ισχύει μόνο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π.χ. μόνο για ρούχα ή παπούτσια συγκεκριμένου μεγέθους ή χρώματος, τότε θα πρέπει αυτό να αναφέρεται σαφώς π.χ. το “προϊόν είναι διαθέσιμο και σε άλλα μεγέθη ή χρώματα αλλά χωρίς έκπτωση”.
- Σε περίπτωση αλλαγής του προϊόντος που έχει αγοραστεί κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων επαφίεται στην πολιτική της κάθε επιχείρησης για τον καθορισμό του ποσού που θα επιστραφεί στον καταναλωτή (τρέχουσα τιμή πώλησης ή αρχική τιμή πώλησης).
- Αποφύγετε την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες, π.χ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω εφαρμογών Κοινωνικής Δικτύωσης, όπως Facebook, Instagram, κ.λπ.
- Προσοχή στην ηλεκτρονική εγγραφή σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία οι επιχειρήσεις καλούν τους καταναλωτές να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Οι προσωπικές πληροφορίες που χορηγούνται μέσω αυτών των ενημερωτικών δελτίων χρησιμοποιούνται από τους προμηθευτές και για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο Διαδίκτυο.
- Ιδιαίτερα αν σκοπεύετε να αγοράσετε κάποιο προϊόν αξίας (πχ. κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή), είναι σημαντικό να αξιολογήσετε την αξιοπιστία και την ποιότητα εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή. Ρωτήστε άλλους καταναλωτές για τις εμπειρίες τους, όπως για παράδειγμα η ανταπόκριση του πωλητή σε θέματα εγγυήσεων και η εξυπηρέτηση μετά την πώληση.
- Θα πρέπει να ζητάτε πάντα απόδειξη για τα προϊόντα που έχετε αγοράσει. Σε περίπτωση ελαττωματικού και μη προϊόντος, η επίδειξη της απόδειξης δυνατό να είναι απαραίτητη.
- Για αγορές μέσω διαδικτύου ή και εκτός εμπορικού καταστήματος, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μέχρι και 14 ημέρες μετά την παραλαβή του προϊόντος.
- Τα δικαιώματα του καταναλωτή (επισκευής, αντικατάστασης, μείωσης τιμήματος ή υπαναχώρησης) σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος ή έλλειψης συμφωνημένης ιδιότητας ισχύουν και στην περίοδο των εκπτώσεων.
Σε περίπτωση διαπίστωσης οποιασδήποτε παράβασης, οι καταναλωτές θα πρέπει να επικοινωνούν με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών στο 22516112 και info@katanalotis.org.cy ή την Γραμμή Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας στο 1429.