Cca Logo 220px
Cca logo 800px sqr

Επιστολή προς Πρόεδρο Κυπριακής Δημοκρατίας

Αγαπητοί καταναλωτές,

Ο κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, στις 18 Απριλίου 2024, απέστειλε επιστολή προς τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στην επιστολή διατυπώνονταν ισχυρισμοί κατά της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή και ζητούσε τη διερεύνηση των ισχυρισμών του και απόδοση ευθυνών, στην περίπτωση που διαπιστωθούν είτε παραβάσεις, είτε ολιγωρία στην εκτέλεση των καθηκόντων οποιωνδήποτε. Η επιστολή επισυνάπτεται και θα αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου.

Δυστυχώς, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, παρ’ όλο που πέρασαν τρεις μήνες και στάλθηκε στο ενδιάμεσο και υπενθύμιση, μέχρι σήμερα δεν έδωσε οποιαδήποτε απάντηση.

Εξοχότατε

Οι οικονομικές συνθήκες για μια μεγάλη μερίδα των καταναλωτών είναι δυσβάστακτες. Τα ανακουφιστικά μέτρα από μόνα τους δεν αρκούν. Θα πρέπει να υπάρχει αποτελεσματική και αποφασιστική δράση των Αρμόδιων Αρχών που δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει.

Ο κάθε κύπριος πολίτης δικαιούται μιας απάντησης. Το δικαίωμα του αυτό είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο. Ζητούμε το αυτονόητο. Τίποτε άλλο.

Μάριος Δρουσιώτης
Πρόεδρος
16 07 2024

Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή
Μήπως ξέχασε το σκοπό της ύπαρξής της;

Εξοχότατε Πρόεδρε της Κυπριακής Δημοκρατίας

Δυστυχώς, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας που είναι η Αρμόδια Αρχή για την προστασία των οικονομικών συμφερόντων των καταναλωτών, εκ των πραγμάτων, δεν φαίνεται να εξυπηρετεί το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι η προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών, τίθεται σε δεύτερη μοίρα έναντι των όποιων άλλων συμφερόντων. Συνοπτικά παρατίθεται μέρος των γεγονότων τα οποία επέβαλαν την αποστολή της παρούσας επιστολής.

1. Κατέθεσε νομοσχέδιο στη Βουλή και πέτυχε να εγκριθεί σε νόμο, παρά τις έντονες αντιδράσεις του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, στο οποίο περιλαμβάνονται πρόνοιες που βλάπτουν σοβαρά τα συμφέροντα των καταναλωτών. Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα αρνείται να προχωρήσει σε τροποποίησή του, παρόλο που ζητήθηκε γραπτώς από τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών. Στον υπό αναφορά νόμο, Ν. 112(Ι)/2021, ο οποίος πρέπει αμέσως να τροποποιηθεί, περιλαμβάνονται πρόνοιες όπως:

α. Δόθηκε εξουσία στο Διευθυντή να αναστέλλει κάθε μέτρο εναντίον του παραβάτη με μόνο μια γραπτή δήλωσή του ότι στο μέλλον θα σταματήσει να παραβιάζει το νόμο! Δηλαδή, «συγνώμη δεν θα το ξανακάνω». Αυτό σε καμιά νομοθεσία δεν υπήρχε προηγουμένως.

β. Δόθηκε εξουσία στο Διευθυντή να επιβάλλει εκατομμύρια πρόστιμο, χωρίς μηχανισμό ελέγχου της απόφασής του σε περιπτώσεις που επιβάλλει «χαριστικό» πρόστιμο. Υπάρχουν ήδη υποθέσεις με «χαριστικό πρόστιμο».

γ. Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, ενώ ζήτησε και της δόθηκαν συνολικά δεκατρείς εξουσίες, αρνήθηκε να της δοθεί και η εξουσία να διατάσσει τον παραβάτη να επιστρέφει τις παράνομες χρεώσεις, που είναι για τους καταναλωτές ίσως η πιο σημαντική πρόνοια.

δ. Οι Ιεραρχικές Προσφυγές εναντίον των Αποφάσεων του Διευθυντή της Υπηρεσίας προς τον Υπουργό Ενέργειας μέχρι το 2022, φαίνεται να μην εξυπηρετούσαν το σκοπό της Δικαιοσύνης και της ενίσχυσης του ρόλου και των σκοπών της προστασίας των δικαιωμάτων του καταναλωτή. Επισυνάπτεται με αριθμό 4 σχετικός κατάλογος.

Πλήρης κατάλογος των εισηγήσεων και συγκεκριμένων τροποποιήσεων που υπέβαλε ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών προς το Υπουργείο Ενέργειας, επισυνάπτεται με αριθμό 1.

2. Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή ενεργεί κατά παράβαση Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με την επιβολή αποτελεσματικών και αποτρεπτικών ποινών. Είτε δεν επιβάλλει καμιά ποινή, ή ασυνήθιστα μεγάλος αριθμός ποινών είναι «χαριστικές» προς τους παραβάτες. Επισυνάπτεται με αριθμό 2 ενδεικτικός πίνακας χαριστικών ποινών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κατά το 2023, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή  παρέδωσε 700 προειδοποιητικές επιστολές ή συστάσεις σε παρανομούντες χωρίς οποιαδήποτε ποινή.

Ο Κυπριακός  Σύνδεσμος Καταναλωτών είναι της άποψης ότι η πολιτεία θα πρέπει να διατάξει Διοικητική Έρευνα για τυχόν αδικήματα από πλευράς του Διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτών ως οι καταγγελίες του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών.

3. Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτών δεν ενεργεί με διαφάνεια, τουλάχιστο στα θέματα:

α. Της παρακολούθησης των λιανικών τιμών των καυσίμων. Ενώ από τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών ζητήθηκαν κατ’ επανάληψη συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία ουδόλως είναι εμπιστευτικά, η Υπηρεσία αρνείται να τα δώσει με τη δικαιολογία ότι είναι εμπιστευτικά. Επιπρόσθετα, ο Σύνδεσμος, τεκμηριωμένα κατάθεσε συγκεκριμένα στοιχεία και πρόβαλε τον ισχυρισμό ότι για την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2023,  οι τιμές των καυσίμων διαμορφώθηκαν κατά 4 – 5 σεντ το λίτρο ψηλότερα από τις αναμενόμενες και ζήτησε κάποια εξήγηση. Η Υπηρεσία αρκείται απλά να απορρίπτει τους ισχυρισμούς του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών χωρίς να δίνει κάποια τεκμηριωμένη απάντηση, παρά μόνο, ότι τα στοιχεία που κατέχει είναι εμπιστευτικά.

β. Της παρακολούθησης των τιμών βασικών καταναλωτικών αγαθών. Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών ζήτησε συγκεκριμένα στοιχεία για τον τρόπο που η Υπηρεσία εκδίδει και δημοσιεύει το παρατηρητήριο βασικών καταναλωτικών αγαθών και ζήτησε πληροφορίες και εξηγήσεις. Επισυνάπτεται με αριθμό 3 σχετική επιστολή. Δυστυχώς, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή είτε δεν έδωσε καθόλου απαντήσεις είτε κάποιες από τις απαντήσεις όχι μόνο δεν ήταν πειστικές, αλλά ήταν απαξιωτικές τόσο για την Υπηρεσία, όσο και για τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών.

Επιπρόσθετα, στο θέμα της παρακολούθησης των τιμών μετά την επιβολή του μηδενικού συντελεστή Φ.Π.Α. σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για τη δήλωση της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτών ότι παρακολουθεί τις τιμές και ότι αυτές κυμάνθηκαν σε λογικά επίπεδα. Σε μελέτη του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, υπάρχουν ενδείξεις ότι τουλάχιστο στην κατηγορία «βρεφικές πάννες» πρέπει να δοθούν εξηγήσεις.

γ. Της ενημέρωσης των καταναλωτών για τη λειτουργία/δράση της Υπηρεσίας. Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δεν ετοιμάζει και δημοσιεύει την ετήσια έκθεση δραστηριοτήτων της με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μη γνωρίζουν για την πραγματική της δράση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο Υπουργός Ενέργειας Εμπορίου και Βιομηχανίας, σε χαιρετισμό του κατά την ετήσια εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, δήλωσε ότι κατά το 2023 η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή παρέδωσε 700 προειδοποιητικές επιστολές για παραβάσεις νομοθεσιών που σχετίζονται με την προστασία των καταναλωτών. Για τις παραβάσεις αυτές δεν δόθηκαν οποιαδήποτε στοιχεία στη δημοσιότητα.

Εξοχότατε Πρόεδρε της Κυπριακής Δημοκρατίας

Οι οικονομικές συνθήκες για μια μεγάλη μερίδα των καταναλωτών είναι δυσβάστακτες. Τα ανακουφιστικά μέτρα που λήφθηκαν από την Κυβέρνησή σας από μόνα τους δεν αρκούν. Θα πρέπει να υπάρχει αποτελεσματική και αποφασιστική δράση της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας που δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει.

Έχοντας υπόψη τα πιο πάνω, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών ζητά την διερεύνηση των πιο πάνω ισχυρισμών του και απόδοση ευθυνών, στην περίπτωση που διαπιστωθούν είτε παραβάσεις της Αρμόδιας Αρχής, είτε ολιγωρία στην εκτέλεση των καθηκόντων της.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιεσδήποτε επιπρόσθετες πληροφορίες ή διευκρινήσεις. Σας διαβεβαιώ ότι ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια για επίλυση των προβλημάτων που αναφέρονται πιο πάνω, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ενδεικτική είναι και η επιστολή και των δυο Οργανωμένων συνόλων των καταναλωτών με ημερομηνία 18 Σεπτεμβρίου 2023. Επισυναπτόμενο αριθμός 5.

Μάριος Δρουσιώτης

Πρόεδρος

18 Απριλίου 2024

Κοιν.
Υπουργό Ενέργειας
Γενικό Διευθυντή Υπουργείου Ενέργειας.

Γίνε Μέλος

Μόνο η ενεργή συμμετοχή σας, μας δίνει τη δυνατότητα να επηρεάσουμε θετικά τις εξελίξεις και να ενισχύσουμε τη φωνή σας.
Εγγραφείτε Μέλος

Υποβολή παραπόνου

Η υποβολή του παραπόνου σας θα πρέπει να αφορά παράβαση των νομοθεσιών για τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Υποβολή παραπόνου

Κάνε εισφορά

Ενισχύστε μας για να σας στηρίξουμε! Ο ΚΣΚ προασπίζεται των βασικών δικαιωμάτων των καταναλωτών στην Κύπρο.
Κάνε εισφορά